اجتماعیاقتصادی

چند سال باید کار کنیم تا خانه و پراید بخریم؟

خبرمهم: پراید وقتی به دل جاده زد و از کره جنوبی به ایران رسید، تبدیل به یک ماشین مهم فرهنگ ایرانی شد. در دهه هفتاد هرفردی، پراید سوار می‌شد پولدار یا یک طبقه متوسط رو به بالا بود که با قرض و قوله این قوطی کره‌ای را خریده بود. پراید آنقدر مهم بود که محور اصلی یک سریال با نام «تهران-۱۱» شد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، پراید هاچ بک سبز رنگی که ما را وارد زندگی آدم‌های مختلف می‌کرد. پراید مهم بود تا اینکه خودروهای دیگر از سرزمین‌های مختلف راه خود را به ایران باز کردند و پراید کم کم جایگاه خود را از دست داد.

با رفتن پیکان و پیوستن‌اش به خاطرات، پراید تبدیل به ماشین طبقه کم درآمد و متوسط رو به پایین ایران شد. معمولا آنهایی که می‌خواستند در کنار شعل‌اصلی‌شان مسافر کشی هم بکنند، پراید می‌خریدند چون هم خودش ارزان بود و هم وسایل‌اش.

داستان گذشت و گذشت تا دوباره پراید به جای قبلی خود رسید و تبدیل به ماشین آدم‌پولدارها شد. ۹۰ میلیون تومان برای ماشینی که همه از او می‌نالند. خیلی‌ها می‌گویند ارابه مرگ است وقتی به آن به دل جاده می‌زنی.

واقعا یک کارمند یا یک کارگر چند سال باید کار کند تا بتواند یک پراید ساده بخرد؟ در این وضعیت نابسامان اقتصادی یک نفر چند سال باید کار کند تا در تهران یا بقیه شهرها یک خانه برای خود دست و پا کند؟

واقعا مسخره است که در جنوب تهران قیمت‌ها به حدود میلیارد رسیده است. تصور کنید یک کارگر هر ماه تمام حقوق‌اش را که حدود دو و نیم میلیون تومان است پس انداز می‌کند. فرض می‌کنیم خانواده این کارگر، خورد و خوراک و لباس و پوشاک هم ندارند. اگر او بخواهد یک خانه یک میلیاردی بخرد باید ۴۰۰ ماه یعنی ۳۳ سال کار کند تا صاحب‌خانه شود!!

جامعه ایران در حال تبدیل شدن به جامعه‌ای است که تنها آدم پولدارها در آن می‌توانند راحت زندگی کنند و تورم و گرانی تاثیر منفی بر روی زندگی آنها نگذارد چه بسا پولدارترشان بکند.

توصیه به ازدواج خوب است اما شاید قبل از آن باید به این فکر کنیم که یک جوان چگونه می‌تواند یک زندگی ساده، تاکید می‌کنم یک زندگی ساده تشکیل دهد؟ چگونه می‌خواهد از پس هزینه‌های زندگی برآید؟ چگونه می‌خواهد خانه‌ای اجاره و زندگی مشترک خود را آغاز کند؟

شاید برخی‌ها بگویند با کمک وام می‌شود حداقل بخشی از این آرزوها را برآورده کرد. راست می‌گویند شاید بشود مثلا با وام ۵۰ میلیونی یک پراید دسته دوم خرید اما امان از سود بانک‌ها. ۵۰ میلیون میگیری و تا زمان زیارت حضرت عزرائیل باید سود آن را پرداخت کنی.

شاید چند سال پیش کمتر کسی فکر می‌کرد خرید پراید تبدیل یک آرزو شود اما حالا این قوطی کوچک پرخطر تبدیل به یک آرزو شده است، آرزوی در کنار هزاران آرزوی دیگر./عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. تنها راحش اینه که مردم هیچی نخرن تا دوسال.ازماست که بر ماست.دولت اگر میخواست این وضعیت درست بشه وجیبشم پر پول بشه باید به خانه دوم وماشین دوم مالیات میبست که نمیبندن چون از مجلس ودولتی ها گرفته همه ده تا خونه وده تا ماشین به بالا دارند خودشون.مملکت یه نفر میخواد که…

  2. تنها راحش اینه که مردم هیچی نخرن تا دوسال.ازماست که بر ماست.دولت اگر میخواست این وضعیت درست بشه وجیبشم پر پول بشه باید به خانه دوم وماشین دوم مالیات میبست که نمیبندن چون از مجلس ودولتی ها گرفته همه ده تا خونه وده تا ماشین به بالا دارند خودشون.مملکت یه نفر میخواست که قدرتی مثل قدرت یک شاه داشته باشه که همه اینا را بشونه سرجاشون که نیست

    1. برای من جای سواله که درایم به کجا میریم،هر سال باید شاهد رشد کذایی قیمت کالاها وخدمات و مسکن و خودرو و…باشیم.دیگه تورم تا این حد!!!الان چند ساله کار من شده اینکه به زحمت هر سال وامی جور کنم تا بتونم بزارم رو رهن خونه که برای سال آتی با قیمتی گزاف تمدیدش کنم! ما شاهد تورم ۳۰۰درصدی هستیم اونوقت به حقوق ها که میرسه ۱۵درصد افزایش حقوق میدن.چرا وضع به جایی رسیده که باید فکر این باشیم که خدایا خونه ای که توش هستیم رو میتونیم سال بعد هم اجاره کنیم یانه!؟حالا بماند مابقی هزینه های سرسام آور دیگه.

  3. واقعا شرمنده خانودمن شدیم با این وضعیت من بچه جنوب هستم یادمه قبلا کسی اگه وام یا طلای زنش بفروشه یک خونه کوچکی درست میکنه وحالا متاسفانه پسر عموم طلای زنش فروخت تا یک کولر بگیره تا بچه‌اش تو گرما هلاک نشن آخه این چه زندگیست.

  4. امروز اخبار می گفت: سالی ۲۰ میلیارد دلار قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شه. از مبادی رسمی . یعنی تو روز روشن جلوی چشم مسئولین . واقعا خبر عجیب تر از این مگه می شه مگه داریم.

  5. آقایان من که ماشین ندارم مستاجر وبیکار هم که شدم ولی چرا نمیگید پول ما بی ارزش شده چرا میگید پراید قیمتش بالا رفته او زمان که پراد تازه به قول شما وارد شده بود همکس نمیتوانستن بخرند چون اگر سه یا چهار میلیون بود با اون پول میشد یک خانه شیک خرید ولی الان هم که شده به قول شما نود که البته کسی نخرید نود میلیون میشه یک خانه کلنگی خرید اصلا چرا فقط به ماشین گیر دادید پول که در آن زمان باهاش میتوانستیم یک ماشین از هر مدلش بخریم الان ارزش اون پول چقد شده مااگر با پول آن زمان که پراید وارد شده بود به جای خرید پراید یک خانه توتهران میخریدیم والان اگر میفروختیم چند تا پراید می شد باهاش خرید پس اگر کمی فکر کنیم متوجه می‌شویم که ارزش پول ما کم شده به امید روزی که همه بتوانیم یک خانه و یک ماشین بخریم

    1. کجایی دنیا میشه با پول یه لگن خونه خرید همه کشور های پیشرفته بعد ۵ سال خودرو هاشون رو از رده خارج میکنند تو ایران طرف ۱۰ سال پیش یه پراید لگن خرید ۸ ملیون الان میده ۴۰ ملیون با اینکه باید از رده خارج میشد خود شما اگر خونه داشته باشی حاضری با یه لگن عوضش کنی همین کم داشتیم پراید با خونه مقایسه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا