ورزشی

پیرمرد معمولی به جای آقای خیلی معمولی

خبرهای فوری: تصميم‌هاي عجيب بارسا را پاياني نيست

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، اگر مورینیو آقای خاص فوتبال باشد و کلوپ علاقه‌مند باشد او را آقای معمولی صدا کنند، ارنستو والورده را می‌توانیم آقای خیلی معمولی فوتبال خطاب کنیم. او بدون اینکه دستاورد خاصی داشته باشد هدایت تیمی را برعهده گرفت که بهترین بازیکن جهان را علاوه بر مجموعه‌ای از ستاره‌های بزرگ دراختیار داشت و تنها هدفش فتح تمام قله‌های فوتبال است.

بارسا رهبری این ماموریت را به مردی سپرده بود که سابقه فتح هیچ قله‌ای را نداشت و در مقاطع بحرانی، هیچ ایده‌ای برای مدیریت وضعیت نداشت. بامداد سه‌شنبه، زمانی که ارنستو والورده از هدایت بارسا برکنار شد، مشخص شد فتح دوباره لالیگا و صدرنشینی در لیگ، موضوعی نیست که مدیران بلوگرانا را راضی کند و کاتالان‌ها بعد از سومین کام‌بک بزرگی که تیم والورده خورد، او را از کار برکنار کنند. والورده در دو فصل پیاپی دو پیروزی بزرگ را مقابل رم و لیورپول از دست داد و از رساندن به مرحله پایانی لیگ قهرمانان عاجز بود. او در فینال کوپا دل‌ری هم سال گذشته شکست خورد تا نشان بدهد به هیچ‌وجه مرد تک‌بازی‌ها نیست. والورده بعد از اخراجش این پیام را برای هواداران نوشت: «بارسایی‌های عزیز! دوران حضورم به عنوان سرمربی بارسلونا به پایان رسید. دو فصل و نیم بسیار سخت را از ابتدا داشتم. در این مدت لحظات خوشی را با بردن جام‌ها و پیروزی‌ها داشتم، اما لحظات سخت و مشکلی را هم تجربه کردم. از تجربه‌ای که داشتیم و محبتی که در این مدت هواداران به من داشتند، تشکر می‌کنم. از جوزپ ماریا بارتومئو مدیر باشگاه و هیات‌مدیره متشکرم که به من فرصت دادند تا هدایت این تیم را به عهده داشته باشم و در این مدت به من اعتماد کردند. از حمایت و برخورد افراد درون باشگاه در این دو سال و نیم با خودم تشکر می‌کنم. از همه افرادی که در تیم بزرگسالان و اطراف آن بودند و در زمین تمرین با آنها ملاقات کردم، تشکر می‌کنم. از همه بازیکنان به خاطر تلاشی که داشتند و کمک کردند تا چهار جام را در کنار هم ببریم، تشکر می‌کنم. از حالا به بعد برای این تیم و مربی جدید کیکه ستین آرزوی موفقیت می‌کنم.» والورده اولین مربی بارسا بعد از لویی فان‌خال است که از باشگاه اخراج می‌شود. بارسا بلافاصله پس از اخراج ارنستو والورده، کیکه ستین را به عنوان مربی جدید انتخاب کرد. کیکه ستین، مربی بزرگ و نامداری نیست و بعد از اینکه به عنوان سرمربی بارسلونا انتخاب شد، اغلب رسانه‌های جهان در گزارشی او را به طرفداران فوتبال معرفی کردند. دنبال‌کنندگان حرفه‌ای‌تر فوتبال با کیکه آشنا هستند و می‌دانند او در رئال بتیس انقلاب تاکتیکی بزرگی به‌پا کرده و موفق شده رکورد مالکیت توپ تاریخ لالیگا را از چنگ بارسا دربیاورد و نام بتیس را در تاریخ لالیگا جاودانه کند. او مربی صاحب سبکی است و ایده‌های مشخصی در مورد فوتبال دارد که تمام آنها از یوهان کرویف وام گرفته شده. دوران مربیگری ستین در سال ۲۰۰۰ با ریسینگ سانتاندر آغاز شد. او پس از آن به گینه استوایی رفت و هدایت تیم ملی این کشور را به‌عهده گرفت. ستین بعد از گینه استوایی که تنها یک بازی تحت هدایت او بازی کرد، سکان هدایت لاس پالماس را به دست گرفت و در اولین فصل حضورش مانع از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر شد. درخشش او در لاس پالماس باعث شد ستین مورد توجه رئال بتیس قرار بگیرد و او در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی این تیم منصوب شد. ستین در بتیس عالی عمل کرد و در فصل اول حضورش این تیم را به رده ششم جدول رساند و سهمیه لیگ اروپا را برای این تیم به ارمغان آورد. بتیس در فصل دوم حضور ستین به نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا رسید ولی بعد از آن دچار افتی نسبی شده و در میانه‌های جدول لالیگا جا خوش کرد. این افت نسبی باعث شد ستین با اینکه یک سال از قراردادش باقی مانده بود بتیس را ترک کند.

کارشناسان معتقدند کیکه ستین می‌تواند بارسلونا را تبدیل به تیمی کند که بود؛ تیمی مقتدر که توپ را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهد. اندی وست، کارشناس فوتبال اسپانیا معتقد است: «ستین که یکدندگی‌اش در اسپانیا معروف است، رهرو راستین شیوه فوتبال کرویف است و از همین حالا مشخص است که بارسلونا دوباره «بارسایی» فوتبال بازی می‌کند. یک دغدغه این است که آیا بارسلونا می‌تواند این شیوه را درست و حسابی اجرا کند یا نه. در واقع باید دید با بالا رفتن سن ستاره‌هایی مانند لیونل مسی، سرخیو بوسکتس، جرارد پیکه و جوردی آلبا می‌توانند از پس فشار فیزیکی زیادی که لازمه اجرای موفق این سیستم است، برآیند؟ ماه‌های آینده نشان می‌دهند بارسا هنوز می‌تواند با این فلسفه فوتبال نتیجه بگیرد یا نه.»

ستین به عنوان سرمربی، هفت‌بار مقابل بارسلونا قرار گرفته که ۶ شکست و تنها یک پیروزی را به دست آورده است. تنها پیروزی او مقابل بارسلونا به بازی رئال بتیس و بارسلونا در نیوکمپ برمی‌گردد که رئال بتیس با نتیجه ۴-۳ بارسلونا را شکست داد. در همان سال، ستین موفق شد در همان سال رئال‌مادرید را هم در سانتیاگو برنابئو شکست بدهد تا تنها مربی ۱۰ سال اخیر لالیگا باشد که در یک فصل هر دو غول بزرگ اسپانیا را در ورزشگاه خانگی‌شان شکست داده است.

ابتدا قرار بود هدایت بارسا به ژاوی واگذار شود، اما مذاکرات طرفین به نتیجه نرسید. گفته می‌شود ژاوی به دلیل نگاه مدیریت بارسا به فوتبال که نگاهی منطبق بر سیاست‌های قدیمی و کلان باشگاه نیست، تصمیم گرفته تا زمان تغییر مدیریت تیم هدایت بارسا را برعهده نگیرد. کارلوس پویول هم در سال‌های اخیر به دلیلی مشابه از کادر مدیریتی باشگاه فاصله گرفت و بازگشتش را منوط به روی کار آمدن مدیران جدید کرد. آنها حتی در مذاکرات با رونالد کومن هم شکست خوردند و او قبول نکرد قید حضور در یورو با هلند را بزند و هدایت تیم ملی هلند در این تورنمنت را به تجربه چالش دوباره در بارسا ترجیح داد. مدیران بارسا به جای آقای خیلی معمولی نیمکت‌شان، یک پیرمرد معمولی را جایگزین کرده‌اند و باید دید این قمار دوباره روی انتخاب سرمربی کم‌نام و نشان برای بارسا جواب خواهد داد یا خیر. /اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا