سلامت

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا چه وقتی است؟

خبرمهم: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران: در کشور ما واکسن آنفولانزا به صورت رایگان در اختیار خانم‌های باردار قرار می‌گیرد اما اگر دولت بتواند کودکان، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند را واکسینه کند زمستان بهتری خواهیم داشت و هزینه‌های دارو و درمان نیز بالا نخواهد رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران: هرساله در سطح جهان مطالعاتی برای شناسایی سویه‌ ویروس آنفولانزا انجام می‌شود تا متناسب با آن واکسن تولید شود. به همین دلیل افراد باید تزریق سالانه واکسن آنفولانزا را انجام دهند./ تزریق این واکسن به همه افراد توصیه نمی‌شود ولی باید کودکان، نوزادان، افراد مسن، زنان باردار و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند تزریق کنند. 

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: ویروس آنفولانزا یک نوع دارد اما به خاطر جنس ژنوم این ویروس که RNA است، سویه‌های مختلفی از آن وجود دارد. علائم اصلی‌ این ویروس سرماخوردگی است اما در بعضی شرایط می‌تواند منجر به بستری شدن یا فوت افراد شود. هرساله در سطح جهان مطالعاتی برای شناسایی سویه‌ ویروس آنفولانزا انجام می‌شود تا متناسب با آن واکسن تولید شود. به همین دلیل افراد باید تزریق سالانه واکسن آنفولانزا را انجام دهند. به طور مثال امکان دارد سال آینده یک ویروس جدید با واکسن جدید بیاید. تزریق این واکسن به همه افراد توصیه نمی‌شود ولی باید کودکان، نوزادان، افراد مسن، زنان باردار و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند تزریق کنند. 

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزا به سیستم ایمنی آسیب نمی‌زند برای همین تمام افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در ایران واکسن هلندی، فرانسوی و ایرانی موجود است اما افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند بهتر است از واکسن ایرانی استفاده کنند. البته تزریق واکسن ایرانی فقط به افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود. در کشور ما واکسن آنفولانزا به صورت رایگان در اختیار خانم‌های باردار قرار می‌گیرد اما همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا این واکسن برای افراد مسن یا دارای بیماری‌های خاص نیز به صورت رایگان تزریق می‌شود، بهتر است در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد. اگر دولت بتواند کودکان، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند را واکسینه کند زمستان بهتری خواهیم داشت و هزینه‌های دارو و درمان نیز بالا نخواهد رفت. 

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران در پایان نسبت به زمان مناسب تزریق این واکسن تاکید کرد: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا قبل از شروع فصل پاییز و سرماست. بعد از تزریق نیز باید حدود ۱۴ روز بگذرد تا واکسن بتواند در بدن ایمنی لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا را ایجاد نماید. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا