اقتصادی

اجاره نشینی گران‌تر از خرید مسکن

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  همین موضوع باعث شد تا بسیاری از خانواده‌ها فرصتی برای خرید خانه به دست نیاورند، به عبارت دیگر باید گفت که رشد سریع قیمت مسکن به‌ویژه در سال جاری به حدی بود که حتی آنهایی هم که قصد خرید داشتند نتوانستند صاحب خانه شوند! این سرعت افزایش قیمت که به صورت لحظه‌ای هم اتفاق می‌افتاد بسیاری را ثروتمندتر و بسیاری را هم فقیرتر کرد. یکی از راه‌های تامین مسکن در گذشته دریافت تسهیلات مسکن بود، ‌اما حالا با کاهش قدرت پوشش هزینه‌ای وام‌های مسکن که نهایتا با دریافت اوراق تسه به ۲۲۰ میلیون تومان برای زوجین می‌رسد هم نمی‌توان خانه‌ای تهیه کرد. در حال حاضر براساس اعلام بانک مرکزی، به طور میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهرهای بزرگ کشور به‌ویژه تهران به ۲۷ میلیون تومان رسیده است. این رشد سرسام‌آور قیمت به شدت در توانایی خانواده‌ها برای خانه‌دار شدن تاثیر منفی گذاشته و این درحالی است که درآمدهای خانوار در ماه‌ها و سال‌های گذشته نه تنها رشد نداشته بلکه با افزایش تورم و رشد قیمت‌ها قدرت پوشش هزینه این درآمدها به طور قابل توجه و هشداردهنده‌ای هم به حداقل رسیده است. امروز بخش بزرگی از درآمد خانواده‌ها برای تامین معیشت و کالاهای اساسی صرف می‌شود.

رشد معاملات اجاره مسکن!

کاهش قدرت خرید مسکن مردم باعث شده است معاملات خرید و فروش به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند و در کنار کاهش خرید و فروش، بازار اجاره رونق بگیرد. بازار اجاره پیش از این شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما حالا براساس آماری که اتحادیه مشاوران املاک کشور در دی ماه منتشر کرده نشان می‌دهد که بیش از ۹۲ درصد معاملات ملکی انجام شده در ۱۰ ماهه سال جاری به اجاره اختصاص پیدا کرده است و در این مدت تا ابتدای دی ماه بیش از ۵۸۷ هزار قرارداد اجاره بسته شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته معاملات اجاره ۳۳ درصد بیشتر شده است. متاسفانه با توجه به اینکه هیچ قانونی برای قیمت‌گذاری در این بازار هم وجود ندارد صاحبان املاک تا می‌توانند قیمت را افزایش می‌دهند و همین رشد اجاره‌بها باعث خواهد شد تا بسیاری از خانواده‌هایی که در مراکز شهرها زندگی می‌کردند به حاشیه رانده شوند که همین الان هم حاشیه‌نشینی یکی از بزرگترین معضلات شهرها محسوب می‌شود. امروز حاشیه‌نشینی به قدری گسترش یافته است که می‌توان به شکلی آنها را شهرهای جدید بدون امکانات و زیرساخت نامید!همچنین، بررسی تازه‌ترین اطلاعات روز چهارشنبه مرکز آمار در رابطه با وضعیت قیمت مسکن در دی ماه امسال نشان می‌دهد هزینه خرید در هر سه شاخص افزایش داشته است. نرخ تورم ماهانه در دی ماه به ۲/۸ درصد رسیده  این در حالی است که تورم ماهانه در آذرماه منفی ۵/۸ درصد اعلام شده بود و بر این اساس افزایش قیمت در یک ماه حدود ۱۶ درصد بوده است. در حالی که تورم ماهانه طی چند ماه اخیر روندی کاهشی طی می‌کرد دوباره از دی ماه افزایشی شده است؛ به طوری که از ۴/۱۲ درصد در مرداد ماه تا منفی ۵/۸ درصد در آذرماه ریزش داشته است ولی از دی روند برعکس می‌شود. اما تغییرات قیمت مسکن نسبت به دی ماه پارسال از این حکایت دارد که نرخ تورم نقطه‌ای  به ۴/۹۰ درصد رسیده است، بنابراین متقاضیان برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید بیش از ۹۰ درصد نسبت به پارسال پر داخت کنند. تورم نقطه‌ای در دی ماه نسبت به آذر ماه که ۸۳ درصد گزارش شده بود ۴/۷ درصد افزایش دارد، در این حالت هزینه خرید مسکن در فاصله بین آذر تا دی ۴/۷درصد رشد دارد. از سال ۱۳۹۶ تاکنون بالاترین حد تورم نقطه به نقطه حدود ۱۱۴ درصد در آبان ماه امسال بوده که به ۸۳ درصد در آذر کاهش پیدا می‌کند ولی از دی ماه مجددا روند صعودی پیدا کرده است، اما وضعیت تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد ۸/۷۱ درصد اعلام شده که سه درصد در مقایسه با نرخ ۲/۶۸ درصدی در آذرماه افزایش دارد.

بحران‌های آینده

افزایش شکاف طبقاتی می‌تواند بحران‌های بسیار جدی اجتماعی و اقتصادی برای کشور ایجاد کند، بحران‌هایی که همین امروز هم به سبب رشد حاشیه‌نشینی‌های متعدد و تولد شهرهای اقماری به وجود آمده است. دولت و مجلس بارها طرح‌هایی را در مقاطع مختلف برای توسعه بخش مسکن مطرح کردند که همه این طرح‌ها نیازمند حمایت تسهیلاتی و آمادگی سیستم بانکی برای توسعه است ولی بانک مرکزی بیشتر توان خود را برای مهار تورم قرار داده است. درعین حال انبوه‌سازان و فعالان در حوزه ساختمان‌سازی نیز از این موضوع گلایه‌مند هستند که گرفتن تسهیلات پروسه پیچیده و طاقت‌فرسایی دارد. همین موضوع هم باعث شده تا بسیاری از آنها از ادامه کار منصرف شوند. رشد بیش از حد قیمت‌ها و کاهش توان قدرت خرید مردم باعث شد تا سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن نیز به یک سرمایه‌گذاری بدون سود و پرریسک بدل شود، از این رو بسیاری از فعالان این عرصه ترجیح می‌دهند در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند. به همین دلیل رشد بخش اجاره باز هم می‌تواند قدرت بیشتری بگیرد و این قدرت گرفتن بازار اجاره می‌تواند به ضرر مردم تمام شود. براساس آمارهای موجود بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور مستاجران هستند که دلیل سوءمدیریت‌های انجام شده در حوزه تولید مسکن که صنعتی مادر به هم محسوب می‌شود؛ مردم هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند.

ضرورت برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه!

امروز از طرح‌های مختلفی برای توسعه بخش مسکن صحبت می‌شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و صرف کاغذ سیاه می‌کند، از مسکن ۲۵ متری گرفته تا مسکن کارگری همگی به سرنوشتی نامعلوم دچار شدند البته این سرنوشت بی‌ارتباط به توخالی بودن طرح نیست. حالا مسکن ملی جای آنها را گرفته و قرار است که در این طرح عده زیادی از مردم کم توان مالی را صاحب خانه کند! البته اگر این طرح هم مانند طرح مسکن مهر سرمردم را بی‌کلاه نگذارد! وضعیت امروز بازار مسکن وضعیتی حاصل یکسال اخیر نیست و بدتدبیری و نبود برنامه‌ریزی در دولت‌ها باعث شده امروز مردم به این گرفتاری بزرگ دچار شوند. برای همین هم بسیاری از کارشناسان متعقدند که  که باید برای آینده برنامه‌ریزی درست و دقیقی صورت بگیرد وگرنه در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از مردم که توانایی مالی ندارند باید بدون سرپناه بمانند!/ آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا