اجتماعیسلامت

آغاز موج سوم کرونا در برخی از استان‌ها

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  آمار شیوع کرونا در کشور دو هفته پس از تعطیلات گذشته و سفرهای‌میلیونی مردم افزایش چشمگیری پیدا کرده و برخی معتقدند که موج سوم کرونا در شهرهایی همچون تهران و قم شروع شده است. در این شرایط بسیاری از کارشناسان از عواقب بازگشایی مدارس نیز ابراز نگرانی شدید می‌کنند. در ابتدا نگاهی به آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان بیندازیم، طبق اعلام سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از یکشنبه (۲۳ شهریور) تا دوشنبه (۲۴ شهریور ۹۹) دو‌هزار و ۶۱۹ بیمار جدید در کشور شناسایی که از این تعداد یک‌هزار و ۳۸۲ نفر از آنها بستری شدند و ۱۵۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. با احتساب این آمار، ۴۰۴‌هزار و ۶۴۸ نفر در طول هفت ماه به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۳‌هزار و ۳۱۳ بیمار از دنیا رفته‌اند. همچنین ۳۷۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری در توضیح استان‌های در شرایط قرمز کرونا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند، اما نکته نگران‌کننده در این رابطه افزایش شدید بیماران بدحال در استان‌های قم و تهران است. روند صعودی کرونا در قم؛ از سه ماه پیش نزولی نشده است! از اواخر خرداد، نمودار موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری روزانه در این استان مجددا روند صعودی به خود گرفته و این شیب صعودی همچنان در حال امتداد است‌. سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است که متاسفانه از اواخر خرداد نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان مجددا روند صعودی به خود گرفته و این شیب صعودی همچنان در حال امتداد است‌. در حال حاضر حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قم بستری هستند که وضعیت عمومی ۹۵ نفر از آنها وخیم گزارش شده است‌. لاری درباره بازرسی‌های صورت گرفته در این استان، اظهار کرد: از زمان شروع بیماری بیش از ۱۵۶‌هزار بازدید از اماکن عمومی و واحدهای صنفی و صنعتی استان قم صورت گرفته است که برای بیش از ۲۷‌هزار مورد از اماکن مذکور به‌دلیل سهل‌انگاری در پروتکل‌های بهداشتی اخطار صادر شده است و تعداد ۱۹۷ واحد متخلف پلمب شده‌اند.

البته قم یکی از استان‌هایی است که با شیب کرونا و احتمالا موج سوم کرونا، دسته و پنجه نرم می‌کند و در شرایطی که بسیاری از بیمارستان‌ها ظرفیتشان پر شده است، خستگی و فرسودگی شدید کادر پزشکی و درمانی، در مدت پنج روز تا آغاز فصل پاییز نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. در این رابطه حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور نسبت به بروز موج سوم هشدار می‌دهد و معتقد است که در ابتدای شیوع ویروس کرونا دولت آنطور که باید با وزارت بهداشت هماهنگ نبود و این امر سبب شد تا زمان طلایی مهار اپیدمی کرونا یعنی بازه زمانی ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین را که به‌طور ذاتی هر‌ساله تعطیل است، از دست بدهیم. او در ادامه می‌افزاید: کادر درمان با وجود تعرفه‌های پایین، خستگی مفرط جسمی و روحی همچنان به تلاش شبانه‌روزی خود ادامه می‌دهد و اگر وضع به همین منوال پیش رود، عواقب خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت زیرا توان جسمی و روحی آنها از بین رفته و با توجه به همزمانی آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی با کووید ۱۹ در آینده‌ای نزدیک شرایط بسیار بدی را تجربه خواهیم کرد. قشلاقی، خستگی کادر درمان را در بهبودی بیماران و نحوه عملکرد آنان بسیار موثر دانست و گفت: این امکان وجود دارد که موج سوم با شدت بیشتری رخ داده و شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا باشیم.

احتمال ابتلای ۲۵‌میلیون نفر

«ممکن است بیش از ۲۵‌میلیون ایرانی تاکنون کرونا گرفته باشند» این گفته نیز در شرایطی از سوی معاون تحقیقات وزیر بهداشت بیان می‌شود که او از انجام تحقیقی روی ۱۰‌هزار فرد کاملا سالم در ایران خبر داد. آنچه که دکتررضا ملک‌زاده به آن باور دارد این است که براساس این تحقیق مشخص شد در بعضی از شهرها مثل رشت یا قم یا بعضی از شهرهای مازندران تعداد افرادی که به کرونا مبتلا شده بودند بیشتر از ۳۰‌درصد بود. این اظهارنظر در شرایطی است که سازمان بهداشت جهانی در ابتدای شیوع ویروس کرونا برای ثبت بیماران و جان‌باختگان استانداردی اعلام کرد که براساس آن آمار روزانه اعلام می‌شود. اما حتما بسیار شنیده‌اید که رسانه‌ها، کارشناسان مستقل و حتی کادر درمان در همه جای دنیا و نه فقط ایران می‌گویند آمار با آن چیزی که دولت‌ها اعلام می‌کنند بسیار متفاوت است. شاید فقط ایران به‌عنوان یک استثنا در دنیا باشد که رئیس دولتش ناگهان اعلام کرد جمعیتی ۲۵‌میلیونی از کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. اظهارنظری رسمی که همه محاسبات را به هم ریخت، اما حسن روحانی از کجا چنین آماری را که جنجالی شد و البته همه تلاش‌ها برای توضیح دادنش هم فایده نداشت، آورده بود؟ با توجه به این توصیفات، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این باره گفت: تشخیص اینکه کسی به کووید۱۹ مبتلا شده یا نه چند راه دارد. یک زمانی فردی بلافاصله علامت دارد و آن را با پی‌سی‌آر تشخیص می‌دهیم که دقتش هم ۵۰‌درصد است یعنی ۵۰‌درصد افرادی که کووید دارند تستشان منفی است. به یاد داشته باشید که ما الان وقتی می‌گوییم تعداد مبتلایان یا جان‌باختگان منظورمان افرادی است که تستشان مثبت است و این تعریفی است که سازمان جهانی بهداشت ارائه داده است. آزمایش‌های دیگری داریم که آزمایش‌های سرولوژی است یعنی آزمایش خون. در این روش، هم افرادی را که به کووید مبتلا شده‌اند آزمایش می‌کنیم هم افرادی را که علائم بیماری را نداشتند تا ببینیم چه کسانی مبتلا شده‌اند. ما روی ۱۰‌هزار فرد کاملا سالم در کشور تحقیقی را انجام دادیم و از آنها آزمایش خون گرفتیم و براساس آن تحقیق مثلا بعضی از شهرهایمان مثل رشت یا قم یا بعضی از شهرهای مازندران تعداد افرادی که در حقیقت کووید گرفته بودند بیشتر از ۳۰‌درصد بود. یعنی در آن جمعیت ۱۰‌هزار نفره بیشتر از ۳۰‌درصد افراد به بیماری مبتلا شده بودند. بر این اساس مشخص شد احتمالا تا آن زمان ۲۵‌میلیون نفر از ایرانی‌ها به کووید مبتلا شده‌اند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا