بین المللیسیاسی

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: از جهت حقوقی و سیاسی حق ماست که خلیج فارس با این نام شناخته شود.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: جمال عبدالناصر، رهبر مصر خلیج فارس را به عنوان خلیج عربی نام‌گذاری کرد که نقطه آغازین اختلاف بین ایران و کشورهای عربی بر سر نام خلیج فارس شد.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: کشورهای عرب، حتی اتحادیه عرب و شیخ‌نشینان در شورای همکاری خلیج فارس نیز نام خلیج عربی را به کار بردند تا‌جایی که یک نمایشگاه هم در‌خصوص خلیج عربی در لندن برگزار شد./ البته ایران هم تلاش کرد تا بتواند نمایشگاهی در‌‌رابطه با خلیج فارس در پاریس برگزار کند تا مطابق اسناد تاریخی ثابت کند این منطقه از قدیم الایام حتی قبل از هخامنشیان به نام خلیج فارس بوده./ شیخ‌نشینان خلیج فارس نمی‌توانند بدون پشتوانه کشورهای خارجی به ‌خصوص انگلستان که به نوعی پدرخوانده این‌هاست ادامه دهند./ اینکه اسرائیل به خاطر اقداماتش در غزه، مورد تنفر بین‌المللی و جهانی قرار گرفته، می‌تواند به نفع ما باشد اما باعث شکست طرح ابراهیم نخواهد شد. 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: دنیای خاورمیانه در زمان جمال عبدالناصر، رهبر مصر به دلیل اختلافات و تفکرات سوسیالیستی ضد آمریکایی که عبدالناصر با شاه ایران داشت و رهبری دنیای عرب را نیز بر‌عهده داشت، به دو بخش تبدیل شده بود. یک گروه از کشورها طرفدار آمریکا بودند مثل ایران و عربستان، یک گروه دیگری نیز مثل عراق، سوریه، مصر، لیبی و … طرفدار روسیه بودند. در جنگ ظفار که شاه ایران قدرت‌نمایی زیادی را در عمان و جنوب یمن به ثبت رسانده، نیروهای زیادی را به دستور آمریکایی‌ها به آن مناطق اعزام کرد و توانست تاج و تخت پادشاهی عمان را برگرداند. 

وی ادامه داد: من خودم در آن زمان خبرنگار بودم. شاه خیلی قدرتمند و توانمند شده بود. از طرفی چون آمریکایی‌ها نیز کمک‌های نظامی زیادی در این جنگ داشتند، به نوعی رهبری منطقه خلیج فارس از جهت نیروی دریایی و هوایی به دست آمریکایی‌ها افتاد. و در همین زمان جمال عبدالناصر رهبر مصر، خلیج فارس را به عنوان خلیج عربی نام‌گذاری کرد که نقطه آغازین اختلاف بین ایران و کشورهای عربی بر سر نام خلیج فارس شد. بعدها کشورهای عرب، حتی اتحادیه عرب و شیخ‌نشینان در شورای همکاری خلیج فارس نیز نام خلیج عربی را به کار بردند؛ منتهی دولت ما یک مقداری اهمال‌کاری کرد و توجه زیادی به این اقدام نکرد. همین باعث افزایش اختلافات ما با شیخ نشینان خلیج فارس و عربستان شد، تا‌جایی که یک نمایشگاه هم در‌خصوص خلیج عربی در لندن برگزار شد. البته ایران هم تلاش کرد تا بتواند نمایشگاهی در‌‌رابطه با خلیج فارس در پاریس برگزار کند تا مطابق اسناد تاریخی ثابت کند این منطقه از قدیم الایام حتی قبل از هخامنشیان به نام خلیج فارس بوده ولی به هر حال چون تبلیغات به دست عرب‌ها بود، متاسفانه خلیج عربی در منطقه جا افتاد.

علی بیگدلی تاکید کرد: استفاده از نام خلیج فارس برای ما اهمیت زیادی دارد و گواهی می‌دهد که ما این منطقه از قرن ششم قبل از میلاد به نام خلیج فارس شهرت داشته و در اسناد و مدارک یونان و روم قدیم نیز این منطقه به نام خلیج فارس یا خلیج پارس شهرت داشته. از طرف دیگر ما بیشترین ساحل را نسبت به کشورهای دیگر در شمال این خلیج در اختیار داریم. از جهت حقوقی و سیاسی حق ماست که این منطقه با نام خلیج فارس شناخته شود. منتهی عرب‌ها معتقدند چون در حاشیه جنوبی این خلیج بیشتر کشورهای عربی حضور دارند، به نام خلیج عربی ثبت شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اتفاقات منطقه، کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند یک تهدید برای ما به حساب بیایند یا خیر؟ خیر، کشورهای خلیج فارس چون در تیررس ما هستند و توانایی و قدرت نظامی بسیار بسیار محدودی دارند، به هیچ وجه نمی‌خواهند با ما اختلاف پیدا کنند. برای همین یک نوع بی‌طرفی را در اختلافات منطقه‌ای با ما پیش گرفتند. از طرفی با اینکه روابط خیلی حسنه‌ای نیز با ما ندارند و در‌حال حاضر هم ایران به یک کشور قدرتمند نظامی در منطقه تبدیل شده، تلاش می‌کنند مثل قطر و کویت با ایران ارتباط داشته باشند. اما چون ما به دنبال این هستیم که انقلاب‌مان را صادر کنیم و این کشورهای عربی تحت نفوذ غربی‌ها و مخصوصا آمریکا و انگلستان هستند، نسبت به ما آن اعتماد و اطمینان لازم را ندارند. 

وی در ادامه اضافه کرد: شیخ‌نشینان خلیج فارس نمی‌توانند بدون پشتوانه کشورهای خارجی به حیات سیاسی و اقتصادی خود ادامه بدهند چون از گذشته‌های دور اول متکی به انگلستان بودند تا‌جایی که می‌توان گفت انگلستان این‌ها را به وجود آورده و به نوعی پدرخوانده شیخ‌نشینان خلیج فارس به حساب می‌آید. البته آمریکا از بعد جنگ جهانی دوم که پیروز میدان شد، در منابع نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری کرد و حتی ساپورت نظامی‌شان را نیز بر‌عهده گرفت. به همین دلیل شیخ‌نشینان عرب نمی‌توانند و حتی قادر هم نیستند که امنیت خودشان را حفظ کنند و ناچارند که امتیازاتی به آمریکا و کشورهای اروپایی مخصوصا انگلستان بدهند. در‌حال حاضر هم که در جوار ما قرار گرفتند بخاطر حفظ موجودیت‌شان ناچارند برای محافظت از خودشان با آمریکایی‌ها ارتباط برقرار کنند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: یکی از اشتباهات ما این بود که اصرار بیش از حد نسبت به محو اسرائیل و خصومت با شیخ‌نشینان خلیج‌فارس داشتیم تا جایی که باعث شد این کشورهای حاشیه خلیج فارس از ما فاصله بگیرند و متاسفانه بیشتر به سمت اسرائیل بروند تا جایی که پیمان ابراهیم مطرح و متاسفانه به زیان ما تمام شد. البته اینکه اسرائیل به خاطر اقداماتش در غزه، مورد تنفر بین‌المللی و جهانی قرار گرفته، می‌تواند به نفع ما باشد اما باعث شکست طرح ابراهیم نخواهد شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا