بین المللی

طرح انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا، جدال میان منافع دولت و مدافعان حقوق بشر

خبرمهم: دولت بریتانیا در اقدامی جنجال‌برانگیز، طرحی را برای انتقال پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند؛ به کشور رواندا تصویب کرد.

دولت بریتانیا در اقدامی جنجال‌برانگیز، طرحی را برای انتقال پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند؛ به کشور رواندا تصویب کرد. این طرح با واکنش‌های متعددی از سوی سازمان‌های حقوق بشری، مدافعان پناهندگان، و سیاستمداران روبرو شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، صابره خلیلی در یادداشتی برای گروه رسانه‌ای خبر‌های فوری مهم نوشت: در قبال پذیرش کشور رواندا، بریتانیا متعهد به پرداخت مبلغی به رواندا برای پوشش هزینه‌های اسکان، غذا و مراقبت‌های پزشکی پناهجویان شده است. این امر می‌تواند به رونق اقتصادی رواندا و ایجاد فرصت‌های شغلی در این کشور کمک کند. به علاوه رواندا اعلام کرد که مشارکت آن در این طرح می‌تواند به ارتقای وجهه بین‌المللی این کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند. با این حال این کشور با چالش‌های امنیتی متعددی از جمله فعالیت گروه‌های شورشی و ناآرامی‌های داخلی روبرو است. اسکان پناهجویان در این کشور می‌تواند به این چالش‌ها اضافه کند.

از سویی دیگر، دولت بریتانیا امیدوار است که این طرح با بازدارندگی از مهاجرت‌های غیرقانونی، به کاهش ورود پناهجویان به این کشور کمک کند. چرا‌که نگهداری از پناهجویان در بریتانیا هزینه‌های زیادی برای دولت این کشور به همراه دارد و انتقال پناهجویان به رواندا، می‌تواند به کاهش این هزینه‌ها کمک کند.

در‌حالی که اجرای این طرح نیازمند صرف هزینه‌های اولیه‌ی زیادی برای احداث و تجهیز مراکز نگهداری پناهجویان در رواندا برای دولت بریتانیا بوده است. جدا از اینکه این طرح، با چالش‌های حقوقی متعددی از جمله مخالفت سازمان‌های حقوق بشری و احتمال نقض قوانین بین‌المللی نیز روبرو بوده است چون ممکن است پناهجویان در رواندا را، خطرات امنیتی از جمله خشونت، تبعیض و سوء استفاده تهدید کند و دسترسی آنان به خدمات ضروری مانند بهداشت، آموزش و کار در رواندا ممکن است با محدودیت‌هایی روبرو باشد و اجرای این طرح، باید با اعمال ملاحظات اخلاقی و حقوق بشری و با تضمین امنیت و رفاه پناهجویان انجام شود چرا‌که، انتقال پناهجویان به کشوری با شرایط نامناسب زندگی و عدم اطمینان از آینده آنها نگرانی‌های اخلاقی قابل توجهی را ایجاد می‌کند.

بنابراین، با اینکه دولت بریتانیا مصمم به اجرای این طرح است اما، با توجه به اینکه با مخالفت‌های زیادی از سوی نهادهای داخلی و بین‌المللی روبرو است؛ هنوز نمی توان به صورت قطعی درباره آینده آن نظر داد و هنوز نمی‌توان گفت که این طرح در دنیای واقعی و در عمل چگونه اجرایی خواهد شد و نتایج آن برای طرف‌های درگیر چه خواهد بود. 

در نهایت باید توجه داشت که مدیریت بحران پناهندگان، یک مسئولیت مشترک بین همه کشورهاست و یافتن راه حل‌های پایدار و انسانی برای این بحران، نیازمند تعهد و همکاری همه کشورها در کنار هم و کمک سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدنی است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا